2 helppoa tapaa saada fyysistä läheisyyttä, myös korona-aikana

Tanssitunnit, tapaamiset ja kahvittelut on pannassa ja lenkkipolullakin kierrät vastaantulevat ihmiset kaukaa. Aah, kuinka tylsää on olla eristyksissä muista! Juttelet ystäviesi kanssa puhelimessa ja järjestät etäkahveja. Se auttaa, mutta samalla huomaat, että kaipuu fyysiseen läheisyyteen lisääntyy.

Eikä ihme. Fyysinen kosketus vapauttaa oksitosiinia eli ”rakkaus – ja kiintymyshormonia”, joka puolestaan lisää luottamuksen, turvallisuuden ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Ja lieventää ahdistusta ja pelkoja.

Vaikka mieli haluaa toisen ihmisen kainaloon, keho reagoi fyysiseen kosketukseen riippumatta siitä tuleeko kosketus itseltä vai toiselta. Et siis tarvitse toista ihmistä, jotta voit nauttia kehokosketuksen ja oksitosiinin hyvistä vaikutuksista.

Esittelen kaksi helppoa tapaa, joiden avulla voit antaa itsellesi fyysistä läheisyyttä..

1) Halaa itseäsi usein

Anna itsellesi lämmin halaus aina, kun kaipaat fyysistä läheisyyttä, kannustusta tai huomiota – tai kun huomaat olevasi alakuloinen, ärsyyntynyt, surullinen tai itsekriittinen.

Voit samalla sivellä olkavarsia, kasvoja tai päätä, keinutella vartaloa tai rutistaa sitä kevyesti. Voit myös painaa toisen posken olkapään eteen niin, että saat ihokosketuksen myös näiden väliin.

Itsensä halaaminen voi aluksi tuntua hassulta, mutta kun teet sitä useammin, halauksesta tulee luonnollinen kannustus, rauhoitus- ja lohduskeino. Halaaminen on tutkitusti toimiva tapa rauhoittaa itseä “hädän” tai vaikean tilanteen keskellä.

Jotta halaaminen tulee sinulle tutuksi, ota tavaksi halata itseäsi muutaman kerran joka päivä, vaikka et tuntisi suoranaista tarvetta kosketukseen. Kiedo kädet ympärillesi ja halaa itseäsi lämpimästi ensimmäisen kerran nyt.

Halaaminen näyttää ulospäin siltä, kuin lämmittäisit itseäsi tai laitat kädet puuskaan. Voit huoletta halata itseäsi myös silloin, kun olet julkisessa paikassa tai sinulla on tuttuja tai tuntemattomia ihmisiä ympärilläsi. <3

2) Käy keho läpi koskettaen

Toinen tapa vapauttaa oksitosiinia eli rakkaus- ja kiintymyshormonia on käydä koko keho läpi kevyesti koskettaen. Minä teen sitä usein iltaisin. Suosittelen!

Ota hetki itsellesi ja omaa hyvinvointiasi varten. Sulje kaikki digilaitteet. Valitse rauhallinen paikka esim. tyynyllä lattialla tai sängyn päällä, jossa ei ole häiriötekijöitä eikä keskeytyksiä. Voit halutessasi laittaa taustalle ihanaa musiikkia tai sytyttää kynttilän.

Ihon pinta on todella herkkä tuntemaan kosketusta ja luonnollisesti herkempi silloin kun ihon pinta on vapaa. Voit siis mielellään olla alusvaatteilla tai alastomana.

Aloita koskettaminen kevyesti hivelemällä sormenpäillä. Käy hitaasti läpi koko keho koskettaen vartalon eri osia. Voit koskettaa molemmilla käsillä aina kun mahdollista.

Havainnoi miltä kosketus tuntuu, miltä tuntuu koskettaa ja minkälaista kosketusta kehosi kaipaa. Voit muuttaa kosketustapaa intuitiivisesti ja tutkiskellen. Pidä kuitenkin kosketus kevyenä ja aistikkaana.

  • Aloita toisen jalan varpaista ja anna kosketuksen nousta hitaasti jalka kerrallaan ylöspäin lantioon.
  • Käy kosketuksen kanssa läpi koko lantion seutu, takapuoli ja etene sitten ylävartaloa pitkin kohti hartioita.
  • Siirrä kosketus toisen käden sormiin ja etene hitaasti kohti olkapäätä. Käy läpi myös toinen käsi.
  • Anna kosketuksen vaeltaa hartioiden, kaulan ja niskan alueella.
  • Käy läpi kasvot ja pään alue.

Lopuksi pysähdy hetkeksi tuntemaan kehosi tuntemuksia ja kosketuksen vaikutuksia.

Anna itsellesi läheisyyttä ja mielihyvähormoneja

Nyt kun sinulla on extra-aikaa kotinurkissa, miksi et koskettaisi itseäsi lämpimästi jo tänään? Tee koko kehon kosketus -harjoitus muutamina päivinä peräkkäin ja havainnoi miten se vaikuttaa sinun oloosi ja läheisyyden kaipuuseen.

Jos kaipaat virtuaaliseuraa tai tarkempaa ohjeistusta, lataa ilmainen video, jossa ohjaan sinut käymään koko kehon läpi koskettaen.

Kaipaatko hyvinvointia ja tyytyväisyyttä lisääviä työkaluja..  Jotka toimivat myös silloin kun sinulla on vaikeita ajatuksia, tunteita tai ajanjaksoja? Hyväksyntä hyvinvoinnin pohjana -verkkokurssi on 6 viikon valmennus, jonka avulla opit hyväksymään itseäsi ja elämää sellaisena kuin se on. Samalla sinulla on parempi olla. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan >>