Miltä tuntuisi aito ja jatkuva tyytyväisyys..

Niin rokkaushetkinä kuin pohjamudissakin?

  • Koet riittämättömyyttä. Tunnet, että et ole tarpeeksi hyvä sellaisena kuin olet tai että sinussa on jotain vikaa. Kritisoit itseäsi usein omasta käytöksestä, sanoista ja olemisesta.
  • Pyrit olemaan erilainen ja parempi ihminen kuin mitä olet. Tunnet epäonnistumisen ja ahdistuksen tunteita tai kritisoit itseäsi silloin kun et yllä tähän “parempaan” versioon itsestäsi.
  • “Minun pitäisi” on ahkerassa käytössä joko puheessa tai ajatuksissa.
  • Oman arvon tunto ja onnellisuuden kokemuksesi on linkittynyt siihen kuinka hyvin suoriudut elämästä, kuinka paljon saat aikaan tai kuinka menestynyt olet.
  • Haalit itsesi kehittämisprojekteja kerta toisensa jälkeen. Kehittämisprojektit voivat kohdistua mihin elämän osa-alueeseen vaan esim. omaan ulkonäön tai painon hallintaan, parempaan asemaan työpaikalla, henkiseen kasvuun.
  • Suoritat elämää. Täytät elämäsi asioilla ja tekemisellä ja pidät yllä kiireen tuntua.
  • Koet, ettet saa rauhaa tai pysty rentoutumaan kun kokoajan pitää olla tekemässä jotain, olla hyödyllinen, arvostettu tms.
  • Pelkään epäonnistumista ja annat sen estää sinua tekemään niitä asioita joista unelmoit tai ottaa vastaan rakkautta ja huomiota toisilta.
  • Rajoitat sitä mitä puolia näytät itsestäsi ulospäin. Pidät yllä ”kiiltokuvaversiota” itsestäsi, jotta muut näkisivät sinut parempana kuin mitä koet olevasi.
  • Saatat kokea hetkittäin autuuden ja eheyden tunnetta, mutta vaikeina aikoina koet olevasi epäonnistunut, feikki tai luuseri.
  • Teeskentelet positiivisuutta ja myönteisyyttä elämää kohtaan, etenkin muiden ihmisten seurassa.
    Et uskalla luottaa elämään.